tirsdag 28. september 2010

Positive effekter

Heihei!

I dag skal vi tilbake til Hvalstad! Jeg skal ikke være der før kl tolv så da tenkte jeg at jeg skulle skrive litt i bloggen og se litt nærmere på oppgaven vi skal skrive. Jeg synes fortsatt det er ganske vanskelig å finne ut hva jeg skal skrive om, men jeg har kommet frem til at jeg har lyst til å se på de positive effektene som enslig mindreårig migrasjon fører med seg, og hvordan en kan forsterke det positive og minke det negative effektene.

Etter at jeg har vært på Hvalstad har jeg begynt å leggge merke til hvor godt jeg liker meg der, og hvor godt jeg trives rundt ungdommene. Selv om vi ikke snakker samme språk og ikke har samme kultur, så forstår vi hverandre, og vi har det gøy sammen. Jeg mener det er viktig å tenke på ved migrasjon, at selv om mennesker er annerledes og har en helt annen og fremmed bakgrunn enn det vi har så betyr det ikke at vi kan ha det morsomt sammen. Vi hadde en krysskulturell forståelse, der vi måtte bruke smil, kroppsspråk og lyder for å kommunisere.

Det er jo migrasjon som er med på å globalisere verden, og samfunnet rundt oss består ikke bare lenger av "våre egne". Vi har tatt imot mennesker fra hele verden, men jeg tror det er flere som tenker over det negative ved det, enn det positive. For det første gir dette oss en mulighet til å lære mer om opprinnelseslandet til de som kommer, og de får lære noe om mottakerlandet.

Itillegg er de unge enslige asylsøkerne blitt sendt ut fra hjemlandet for å kunne få seg en bedre utdannelse, slik at de kan sende penger til familien. Jeg mener hvertfall det er mange fordeler ved ungdoms migrasjon, men det finnes selvfølgelig negative ting også. I oppgaven min vil jeg prøve å fokusere på det positive.

Jeg gleder meg til å besøke Hvalstad nok en gang i dag! Min gruppe som betsår av Odd Erik, Vetle og Julia skal nemlig observere en norskklasse. Jeg tror det kommer til å bli spennende å se hvor gode de er, og hvor ivrige.

Kaja

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar