tirsdag 16. november 2010

Et givende prosjekt!

Denne høsten har klassen min og jeg i faget kommunikasjon og kultur, tilbrakt tirsdagene på Hvaltad Transittmottak over en seks ukers periode. Der ble vi kjent med mange mennesker med ulike bakgrunner, ulik etnisitet og tro. Vi deltok på aktiviteter, slik som fotball, matlaging og bandy. Som et resultat av dette prosjektet skulle vi skrive en oppgave. Jeg føler meg veldig heldig som har fått lov til å være med på et slikt prosjekt som dette, og jeg mener det er viktig at samfunnet får mer innsikt i hvordan det er på et asylmottak. I oppgaven min skrev jeg om hvordan det norske samfunnet kan legge til rette for EMA, enslig mindreårige asylsøkere, når de kommer til Norge. Etter at jeg har tilbrakt en del tid på mottaket på Hvalstad har jeg fått mer kunnskap og forståelse, noe som har ført til at fordommer jeg kanskje hadde i starten, har forsvunnet.

Klassen min har nå blitt nominert til Ungdommens Fredspris, noe jeg synes er helt utrolig. Det var ikke noe jeg hadde forventet, men jeg er glad for at det vi har gjort blir lagt merke til. Jeg håper at vi med en presentasjon av vårt prosjekt, kan vise andre hvor mye vi har lært og oppnådd. Jeg kommer til å huske denne opplevelsen og det jeg har lært lenge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar