fredag 26. mars 2010

Fordypningsoppgave om kulturmøter



Da har vi begynt på et nytt prosjekt i kommunikasjon og kultur. Temaet jeg har valgt er kulturmøter, og jeg jeg gleder meg til å fordype meg mer i det!

Problemstillingen min er; Kan det å oppleve andre kulturer føre med seg at fordommer minsker, og at man får et større/videre verdensbilde?

Teori jeg kan bruke er etnosentrisme og kulturrelativisme (fordi det kommer an på hvilket synspunkt man har og hvilken innstilling man har når man møter en ny kultur. Om man ser og tolker den andre kulturen ut i fra sin egen eller ikke). Fagbegreper kan jeg også bruke, fordi det er et veldig sentralt tema som vi har lært mye om, der begreper slik som kulturfiltermodellen, kommunikasjonsmodellen, sosiale faktorer, kontekst osv kan spille inn.

Jeg har valgt temaet kulturmøter fordi jeg synes det er et utrolig spennende tema. Det tar opp mange spørsmål, som kan gi mange forskjellige svar som man som oftest må tenke litt rundt og drøfte/diskutere for å komme frem til.

1 kommentar:

  1. Hei Kaja!
    Dette så veldig fint ut. Det ser ut som du virkelig interesserer deg for dette. Det bli spennende å se hvordan du løser denne oppgaven. Du har jo valgt et spennende tema, og du kommer nok til å få et godt svar på problemstillingen din.

    God påske!!

    SvarSlett